söndag 27 september 2015

500 m to Hell
är bra klotter!
Unge miljöpartisten Mikael Skillmark har upprörts över gatuklotter i stadsmiljön i Värnamo. Han vill att det upprättas en handlingsplan med olika aktörer för att man ska komma tillrätta med problemet. Han har motionerat om saken i Värnamo kommunfullmäktige.
Detta kallar jag för överreaktion.
Jag har också läst det ”klotter” som Mikael reagerat mot. På min promenadväg står det ”500 m to Hell”. Samma budskap har jag sett på några andra ställen. Det finns en pil under budskapet. Pilen är riktad mot Finnvedens gymnasium.
Mikael menar att de nya eleverna på Figy kan ta skada av klottret. De kan bli rädda och överge skolan.
Jag tycker att Mikael och Miljöpartiet i Värnamo ska sätta sig ner och fundera över vad det är de håller på med.
För mig är klottret en sund reaktion. Det är en sorts kommunikation med ett konstnärligt anslag. Jag blir glad när unga människor är kreativa.
De ungdomar eller den ungdom som hittat den här modellen visar med sitt budskap att något är fel på Figy. Jag tycker att det är väldigt bra att man kan uttrycka det på ett så här fredligt sätt. Om det sedan provocerar någon så visar det bara att metoden har varit lyckosam.
Jag tycker inte att man ska jaga klottrarna eller ta bort klottret. Istället ska skolans ledning och övrig personal tillsammans med eleverna diskutera situationen på skolan.
500 m to Hell är bra klotter!
Svante Olson

Vänsterpartiet, Värnamo

1 kommentar:

MSkillmark sa...

Hej Svante!

Tack för feedback på motionen. Jag har tolkat den text som står skriven utanför Enehagen på ett lite annorlunda sätt än vad du har gjort. Tillsammans med det andra budskap som också står där (dvs att de som är födda år 1999 ska dö) så förstår jag det som att det kan vara en del i den så kallade insparken eller nollningen, något som för mig är oacceptabelt. Jag läser det med andra ord inte som att klottret är en kritik mot Finnvedens ledning och mot hur skolan styrs utan ett budskap riktat mot nya elever om att deras skola kommer vara lika med ett helvete. Och min poäng är heller inte att ”jaga klottrare” som du skriver, utan att kommunen åtminstone försöker ha en idé om hur denna och andra typer av klotter kan hanteras. Precis som jag skrev i motionen så är ett sätt att hantera det att ta bort det så fort som möjligt (ibland lyckas det tack och lov försvinna fort, exempelvis har det hakkors som varit klottrat på knuten till det hus vi i MP sitter i försvunnit redan efter ett par dagar).

Jag tycker också att man bör vara försiktig med att blanda ihop detta klotter med exempelvis de personer som vill uttrycka sig genom exempelvis graffitti. Det tycker jag att de ska få göra på lagliga väggar! Också det nämner jag i motionen. Jag tror att en rimlig väg är att samla flera intressenter (exempelvis från kommun, bostadsbolag, företag, föreningar etc) som kan tänkas vilja bidra till att få bukt med klotter och söka komma fram med konstruktiva idéer som kan ligga till grund för en samlad handlingsplan.

Vänliga hälsningar
Mikael Skillmark

(PS. Jag blir fundersam över vad min ålder [du hänvisar till att jag är ung] har med saken att göra? Nog är det väl rimligheten i argumenten och dess eventuella konsekvenser som är viktiga att lyfta fram och diskutera i politiken, inte om de kommer från en 33 eller 73-åring?)