torsdag 28 juli 2016

Det blir inga
höghastighetståg
Jag träffade en företagare i Värnamo häromdagen. Vi kom att tala om den planerade höghastighetsbanan som har som mål att binda ihop de tre storstadsområdena i Sverige. Han tror på projektet, jag är av motsatt uppfattning.
”Vi måste bygga banan”, hävdade han. ”Vad ska vi annars göra?”
Enligt honom räcker det nuvarande järnvägsnätet inte till för alla transporter.
Det kan jag hålla med honom om.
Men för övrigt var han argumentation märklig.
Det är ju så att projektet ser ut att bli oerhört kostsamt. Och nu har experter på området dömt ut det. Det finns ingen samhällelig vinst i det, har man sagt.
Då säger företagaren som jag talade med:
”Det är bara stockholmarna som är motståndare. Men det är vi ute i landet som behöver höghastighetsbanan.”
Visst är det ett märkligt resonemang. Det är ju restiden mellan storstadsregionerna som ska kortas ned. Till en absurt hög kostnad. Vad har vi i Värnamo för glädje av det?
Höghastighetstågen kommer inte att stanna här. Då är det ju inga höghastighetståg.
Så min gissning är: det blir ingen höghastighetsbana.

Svante Olson, Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: