tisdag 19 juni 2012



Nu närmar sig slutet
för centrumhandeln
Centrumhandeln i Värnamo är hotad. Slutet närmar sig. I sommar ska de första butikerna byggas uppe vid E4 (Sydsvenska krysset) enligt VN (19/6).
Det är för mig fullkomligt obegripligt att ledningen för en så kallad eko-kommun kan acceptera den här utvecklingen.
Kommunen skulle aldrig ha gått med på ett köpcentrum utanför stan. Det kommer obönhörligen att leda till att butikerna inne i centrum tvingas att flytta ut dit där kunderna finns.
Det blir en försiktig inledning men sedan kommer fler och fler butiker att följa efter.
Kommunen har redan plöjt ner över 70 miljoner kronor på mark- och ledningsarbeten på Bredasten. Nu ska ytterligare 70 miljoner kronor investeras i markarbeten i området.
Jag tycker att det är förfärligt. Vi får en handel helt inriktad på bilburna konsumenter.
Vi borde istället slå vakt om ett levande stadscentrum med en livlig handel och ett stort butiksutbud.
Alla vet att jag är skeptisk till projektet Gummifabriken. Det ska bli kommunens kulturcentrum. Jag är rädd att det inte alls blir som kommunledningen hoppas.
Hade jag fått bestämma hade vi byggt bostäder där istället och dessutom ett stort köpcentrum i en galleria.
Ett köpcentrum mitt i stan!
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: