måndag 9 juli 2012

Vandalorum: Mitt tips
Det blir en bilsalong!

Hej, Magnus Samuelsson, Tånnö. Hoppas du mår bra och har återhämtat dig!
Du verkar tro att jag hatar Vandalorum. Det gör jag inte. Jag har varit där
flera gånger. Men det är en privat stiftelse och jag har ifrågasatt det
ekonomiska upplägget.
Du uttrycker i VN (9/7) din beundran ”för dem som faktiskt betalat
Vandalorum, stadens företagare och Hamrinstiftelsen”.
Det är väl ändå en överdrift.
Utan kommunens bidrag hade det aldrig blivit något.
Och jag minns när kommunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson (C) vid
ett kommunfullmäktigesammanträde lovade att nu blir det inga mer bidrag
från kommunen. Han sa det när kommunfullmäktige beslutade att ge tomten för
vandalorumsbygget som en gåva till stiftelsen.
Kommunen hade sitt eget projekt att tänka på: Gummifabriken, stans nya
kulturcentrum.
Jag blev förvånad när första etappen av Vandalorumsprojektet kom igång.
Hur ska de få det här att gå runt, undrade jag för mig själv.
Inga statliga kulturpengar, inga donationer för att gå vidare med
projektet.
Och det är knappast ett internationellt konstforum, som man ursprungligen
tänkt sig, som står i Nöbbele, snarare ett Smålands Konstarkiv 2.0.
Utan stora donationer, utan årliga statliga kulturbidrag finns det ingen
framtid för Vandalorum. Då återstår bara en sak: avveckling.
Det behöver inte bli svårt. Mitt tips är att ett bilföretag köper
fastigheterna och öppnar bilsalong i lokalerna.
Ett utmärkt läge alldeles vid E4 med egen avfart och flott skulptur, allt
betalat av kommunen.
Det är min dystra profetia.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: