lördag 11 oktober 2014


Jehovas vittnen
stänger in sig
Jehovas Vittnen i Värnamo har flyttat från Ringvägen vid Apladalen till Vråen. Jag har inget emot det. Det finns de som har det. Jag tycker att folk ska få tycka och tänka som de vill så länge det inte inskränker på andra människors möjligheter att göra samma sak.
Jag har följt nybygget med intresse och tycker att församlingshuset, Rikets sal, ser riktigt trevligt ut.
Men nu har jag blivit betänksam. Runt Rikets sal har monterats ett stängsel. Varför?
Det finns en hundrastplats alldeles intill. Den är också omgärdad av stängsel. Det är för att hundförare ska kunna träna sina hundar okopplade. Det är bra.
I närheten finns också ett daghem, även det med stängsel kring uteplatsen. Det är för att inget barn ska försvinna i ett obevakat ögonblick. Fullt förståeligt.
När Rikets sal höll till borta vid Apladalen fanns inget stängsel. Varför har man monterat ett vid det nya bygget på Vråen? Är Jehovas vittnen rädda för att någon i församlingen ska rymma? Eller är ni oroade för angrepp från omgivningen?
Jag känner mig kränkt och avvisad.
Jehovas vittnen brukar beskrivas som en religiös sekt. Man ska akta sig för sådana omdömen. Men när Jehovas vittnen i Värnamo inhägnar sitt område beskriver de sig själva som en sekt: vi vill inte ha med er att göra. Håll er borta!
Varför flyttade ni till Vråen om ni inte vill ha med folk att göra?
Jag tycker att Jehovas vittnen ska riva sina stängsel och öppna sig mot omvärlden. Vi behöver varandra.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: