torsdag 12 juni 2014


Vattenskulptur
utan vatten
För flera år sedan uppmärksammade jag kulturförvaltningen i Värnamo kommun om att vattenskulpturen på Vråen ”Det stora fröet” var torrlagd. Jag fick då veta att maskineriet för att pumpa vattnet väsnades på en arbetsplats intill. Problemet skulle rättas till.
Inget hände.
Jag föreslog då att skulpturen skulle flyttas till rondellen som planerades vid Ljussevekaleden. Där skulle många kunna se den fina skulpturen samtidigt som ingen skulle störas av motorbullret från maskineriet.
Kulturförvaltningen hävdade dock med indignation att problemet snart skulle vara löst.
Nu har det gått några år igen och fortfarande är skulpturen torrlagd. Varför har jag undrat?
Jag får samma svar som tidigare: ”Vattenpumpen låter för mycket”. Och så behöver man göra några reparationer på den skadade skulpturen. Men det ”finns tyvärr inte pengar i budgeten”. Nästa år kanske man kan göra något åt saken.
Fy sjutton, vilken kulturpolitik. Vi köper in konstverk för stora pengar, sedan struntar kommunen i att sköta dem.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: