fredag 14 november 2014


Körkort på schemat!
För flera år sedan motionerade jag om körkortsutbildning för elever på Finnvedens gymnasium. Motionen avslogs av den borgerliga majoriteten. Men på andra håll har man infört det. Och det har gått bra. Därför tror jag att det kanske finns chans för min gamla motion att få stöd av den nya fullmäktigeförsamlingen i Värnamo kommun. Körkort ökar ungdomars chans att etablera sig på arbetsmarknaden.
Tidigare i år lämnade jag in min nya motion.
Till min bedrövelse ser den ut att bli bemött som tidigare. Barn- och utbildningsnämnden har föreslagit att motionen ska avslås. Magnus Flink, skolområdeschef på Finnvedens gymnasium, tycker nämligen det i ett yttrande.
”Figy har inte de resurser som krävs för att kunna ge körkortsutbildning”, menar han.
Det tycker jag är ett dåligt argument. Självklart ska skolan få resurser så att körkortsutbildningen kan genomföras.
Utan körkort blir det mycket svårare för ungdomar att etablera sig på arbetsmarknaden. Det betyder att ungdomar som kommer från hem med god ekonomi får ett bättre utgångsläge än de som kommer från resurssvaga hem.
Det tycker jag är en orättvis politik.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: