tisdag 22 augusti 2017

Flyktingpolitik. Jag skäms
för den svenska modellen
Jag är god man för två ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan. Den ene av dem har nu fått sin dom. Han blir avvisad. Det är ”den svenska modellen”. Han är förtvivlad och vet inte vad han ska ta sig till.
Han är övertygad om att han kommer att gå under.
Svenska myndigheter gör en annan bedömning.
Det är lugnt i Afghanista n, enligt dem. De afghanska flyktingar som skickas tillbaka kommer att få ett värdigt mottagande, hävdas det.
Svenska medborgare, bortsett från soldater, uppmanas dock att inte bege sig till Afghanistan. Det är för osäkert.
Sverige deltar i kriget på den amerikanska ockupationsmaktens sida. Den afghanska regim som är installerad av amerikanarna skulle inte sitta kvar många timmar om ockupationen upphörde. Det är min bedömning.
Sverigedemokraterna, som från första början varit emot allt mottagande av krigsflyktingar, applåderar den nya svenska flyktingpolitiken. Vi ska inte ha några flyktingar här som inte har samma kulturella bakgrund som vi har, tycker de.
Sverigedemokraterna gillar ”den svenska modellen” som statsminister Stefan Löfven ivrigt argumenterar för. Det gör inte jag.
Sverige beter sig vidrigt mot unga människor som flyr för sina liv.
Jag skäms.

Svante Olson, Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: