onsdag 17 december 2008

Svårt att få
simsällskapet
på gott humör
Det är inte lätt att göra ledningen för Värnamo simsällskap på gott humör. Den blir arg om man inte bygger om simhallen, men den blir lika arg om den faktiskt blir ombyggd.
Nu har beslut fattats om att Värnamo får en renoverad hall för närmare 40 miljoner kronor. Det är ett omfattande projekt med nya renings- och ventilationsanläggningar. Helt nytt gym. Komplett handikappanpassning. Nya föreningsutrymmen. Med mera.
Simhallen kommer att vara avstängd ett halvår däremot hålls gym och bastu öppna under ombyggnadstiden.
Jag har svårt att förstå simsällskapets protester. Johan Arvidsson, föreningens ordförande, befarar att simsällskapets hela verksamhet hotas.
Hur ska vi göra?
Vi kan väl inte låta simhallen förfalla helt. Det har gått tillräckligt långt redan. Jag tycker att Johan Arvidsson och alla simmare ska vara glad över att kommunen gör den här stora satsningen. Det betyder att simmarna kommer att ha stora möjligheter i framtiden. Värnamo simhall kommmer att bli jättefin.
Sedan är det en annan sak att jag länge har föreslagit en helt annan lösning, nämligen att kommunen borde bygga en helt ny simhall. Jag tycker att den gamla har tjänat ut och att fastigheten skulle ha kunnat användas till något annat. Enligt min uppfattning är ombyggnadskostnaderna för höga. Bättre att bygga nytt då. Men jag lyckades inte övertyga vare sig simsällskapet eller övriga ledamöter i fritidsnämnden.
Men kom inte dragandes med Värnamobadet och krav på en överbyggnad av det. Värnamobadet är ett utomhusbadbad och bör fortsätta att vara det. Det är en tillgång för boende i Värnamo på sommaren och det vore väldigt ledsamt om det blev tak över det. Till en orimlig kostnad.
Värnamo simsällskap borde kunna samsas med andra intressen i Värnamo simhall.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

12 kommentarer:

Anonym sa...

Du har rätt, du gör inte en människa glad med dina påhopp till höger och vänster.

//Olson sa...

Käre Anonym!
Jag är ledamot av fritidsnämnden i Värnamo kommun och är med och fattar beslut om bland annat Värnamo simhall. Det är klart att jag måste tala om hur jag själv ser på saker och ting. Du verkar själv ha synpunkter på det mesta. Gå med i ett parti och gör din röst hörd. Du behövs.
Hälsningar
Svante Olson

Anonym sa...

Lille Svante! Du är nog lite bakom flötet i simhallen. Du kan inte mycket om politik och kanske ännu mindre om bassängbad för du badar väl bara bastu så du kan sitta och prata skit. Vi är trötta på dig nu. Det är därför vi inte går till bastun.

//Olson sa...

Käre Anonym!
Jag gör så gott jag kan. Du gillar inte mig och det får jag acceptera. Förutom det här inlägget har du skickat en rad andra med liknande innehåll. Jag lovar att publicera dem om du talar om vem du är. Det känns obhagligt att samtala med en person som tycker så uppenbart illa om en om man inte vet vem det är.
Det är väl inte så farligt att säga vem man är?
Hälsningar
Svante Olson

Anonym sa...

Dig skall man nog inte kommentera eller visa något som helst intresse. Du är alldeles för feg och vill bara hänga ut folk. Det är väl därför du inte tål anonyma utan tycker att de är lika fega som du och det kanske är rätt.

//Olson sa...

Hej Anonym!
Nu var du faktiskt väldigt rolig. Det gillar jag.
God jul!
Svante Olson

Anonym sa...

Svante, fattar inte varför du har sånt agg till VSS. Det som behövs i Värnamo simhall är MER bassängyta, dvs mer simyta för ALLA inklusive bastubadande motionärer. Nu är du med och bestämmer om en satsning på 40 miljoner. Det blir inte en enda meter ytterligare bassängyta. Det blir en ny plaskbassäng och tjusigt värre för gymmet. Hur kan du påstå att inte VSS i demokratisk ordning skulle upplysa skattebetalarna om det? Av alla tjusiga planer från politikerna bidde det knappt en tumme, men det blev en plaskbassäng. Sen är det oförskämt att inte ni politiker bjudit in VSS att sitta med i projektgruppen utan bara ägnat er åt att informera om fattade beslut i efterhand. Behandlar ni ALLA idrottsklubbar lika illa, så är det ingen större demokrati i Värnamo. VSS är faktiskt simhallens största kund. Skulle ni grävt upp alla fotbollsplanerna i serieslutspelet? Tinat upp isen för ishockeyn mitt under slutspel? UTAN samråd? Nog hade VSS skäl att gnälla, men nu gör inte VSS det utan upplyser bara om hur det går till i maktens korridorrer i Värnamo.

//Olson sa...

Hej Anonym!
Synd att du inte kan tala om vem du är. Det hade varit trevligare att diskutera med dig då.
Jag har sagt det förut och jag gör det igen: jag hyser inget agg till VSS. Tvärtom älskar jag klubben. Den har många medlemmar och massvis med unga simmare är aktiva. Det är toppen.
Jag har i flera års tid envetet agerat för att Värnamo borde bygga en helt ny simhall istället för att bygga om en gammal för närmare 40 miljoner kronor.
Men nu har fritidsnämndens majoritet fastnat för ombyggnadsprojektet. Okej, säger jag. Då får det bli det. Värnamo simhall kommer efter ombyggnaden att bli jättefin. Det gläder jag mig åt, även om det hade funnits bättre alternativ.
Anonym ser simhallen ur ett snävt VSS-perspektiv. Det behövs mer bassängyta, menar han/hon.
Visst, jag kan hålla med om det. Men man kan inte få allt. Simhallen är inte uteslutande till för simsällskapets simmare. Allmänheten, skattebetalarna, ska också kunna gå dit.
Annonym uppfattar det som en oförskämdhet att inte VSS bjudits in att sitta med i projektgruppen.
Jag är ledamot av fritidsnämnden, tror du jag har fått sitta med i den där gruppen?
Sluta upp med att gnälla och gläd er istället åt den jättesatsning som kommunen gör på simhallen.
Svante Olson, ledamot av fritidsnämnden
Vänsterpartiet

Anonym sa...

Det är väl ingen som vill vara något annat än anonym i diskussioner med dig. Ingen orkar ju diskutera hur länge som helst. Jag gnäller INTE. Jag vill bara berätta fakta än en gång eftersom att diskutera med dig är som att slå huvet i en vägg: Det finns INGET i de bortslösade 40 miljonerna i skattepengar som gynnar simklubben. Bara nackdelar. Ingen mer bassängyta, ingenstans att kunna servera en kopp kaffe vid tävlingar, mindre läktare (det bästa som finns i simhallen idag). Så jag förstår inte varför DU fokuserar så på VSS som inte har någon som helst nytta av de 40 miljoner som satsas nu? Du läser vad jag skrev innan om MER bassängyta för ALLA som "fan läser bibeln". Det är fortfarande för lite yta för ALLMÄNHETEN, SKOLAN, FUNKTIONSHINDRADE, PENSIONÄRER, SIMSKOLOR, och lilla klubben VSS. Dessa 40 miljoner är ett skämt. Det enda som blir bra är gymmet och plaskbassängen.

//Olson sa...

Käre Anonym!
Om jag hade fått bestämma hade Värnamo kommun byggt en ny simhall på vandalorumstomten i Nöbbele. Jag tycker att vi lägger alldeles för mycket pengar på att bygga om en gammal hall. Det hade varit mycket bättre att bygga helt nytt. En modern arena för alla behov och med möjligheter för nationella och internationella arrangemang. Tyvärr har jag inte fått gehör för min idé. Nu blir det en ombyggnad istället, det har den borgerliga majoriteten bestämt. Varför är du så arg på mig?
Hälsningar
Svante Olson

Anonym sa...

Jag är arg på dig eftersom du drar in VSS i en debatt som vi inte har med att göra. Du låter oss klä skott där vi inte förtjänar det. Du är orättvis. Vi har ingen påverkan. Vi har ALDRIG pratat om bara VSS behov utan ALLAS behov av mer bassängyta. Och så fort något händer i simhallsfrågan så drar du in VSS. Jag tycker du har svårt att se att VSS:
1. Hela tiden har talat om ALLAS behov av mer plats, inte bara simmarnas.
2. Skriver insändare där du ger dig på VSS vars enda intresse är att ALLA ska få plats.
3. Skriver i tidningarna gång efter annan att vi gnäller. Det gör vi INTE. Vi försöker bara gång efter annan bara tala om vad som är en bra simhall. Vi stångar vårt huvud blodigt när vi talar om att den gamla simhallen är en av Sveriges sämsta (i en stad av Värnamos storlek)- och vi har många att jämföra med som sett nästan varenda en i södra Sverige. Det enda som är RIKTIGT BRA är läktaren. Den är unikt bra. Och nu har man inte lyssnat på oss IGEN utan det är den som man nu förstör också med den nya ombyggnaden. Det kommer ju inte att kunna gå att ha en tävling i Värnamo Simhall i fortsättningen. Det blir ju inte ens plats att servera en kopp kaffe till åskådare och mindre plats att sitta på.

//Olson sa...

Käre Anonym!
Du har fortfarande inte kommenterat mitt förslag om att Värnamo borde bygga en helt ny simhall istället för att renovera den gamla. Jag har ogillat förslaget om att bygga till med ytterligare en bassäng och jag ogillar förslaget om att bygga tak över Värnamobadet; utomhusbassängen uppe vid sjukhuset.
Jag beklagar att Värnamo kommun inte bygger en ny modern och spännande hall med utrymme för alla och med möjligheter att arrangera stora mästerskap och annat.
Men jag försöker ändå att se positivt på den renovering som nu ska genomföras. Utan den hade kommunen tvingats stänga simhallen.
Svante Olson