måndag 8 december 2008

Kommunchefen ska akta sig
för att kalla folk för fascister
Jag gillar vår nye kommunchefs, Mats Hoppe, inställning till personer som inte är födda och uppvuxna i Sverige. Han skriver om det i en krönika i Pulsen, personaltidning för landstinget. Innan han började i Värnamo var han nämligen landstingets personalchef.
Han berättar om ett bastubesök som ledde till en irriterad stämning bland de badande när de kom in på det här med att vara svensk eller inte.
Vilka regler som ska gälla och sådant där. Burkor, sjalar, handhälsning, griskött och allt vad det nu är som får en redig svensk att bli frustrerad.
Men då skriver Mats Hoppe något som får mig att hoppa till:
"Är det händelser som detta som får vanligt hyggligt folk att plötsligt kunna tänka sig att rösta på det svenska fascistpartiet?"
Jag förstår naturligtvis att det är sverigedemokraterna han menar. Och det är inte något parti som jag sympatiserar med. Men jag gillar inte när man kallar ett parti eller partimedlemmar för något annat än de kallar sig för själva.
Fascism är, om man slår upp ordet i ett lexikon, en beteckning på en rörelse som var mycket stark i Italien 1922-45.
I dag används det ordet om man vill uttala sig nedsättande om någon.
Sverigedemokraterna ska dömas efter den politik de för. Jag ogillar deras attityd och partiets inställning till invandring men jag kallar dem inte för fascister eller nazister.
Jag blir själv ibland kallad för konstiga saker och mitt parti också. Därför är jag lite känslig i denna fråga. Jag är vänsterpartist och vill bli kallad för det. Av samma skäl tycker jag att man ska kalla sverigedemokrater för det de kallar sig själva och inget annat.
Även om man ogillar deras politik bör man visa dem respekt.
Det är mycket som talar för att sverigedemokraterna kommer in i Värnamo kommunfullmäktige efter nästa val. Det är inte bra om vår kommunchef kallar dem för fascister.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är du nog ganska patetisk, dom flesta värnamobor känner dig som en pragmatisk flummig åsiktsmaskin som alltid försöker sno åt sig billiga populistiska poäng. Olsson lägg ner , sverigedemokraterna växer bara itakt med att du omnämner dom.

//Olson sa...

Tänk på att jag är en känslig person.
Hälsningar
Olson