onsdag 5 augusti 2009

Nu duger eleverna
Det ska bli spännande att se hur det går för den nya konstmässan i Värnamo, V.art09, som öppnar i september på kommunens nya kulturcentrum, Gummifabriken.
Initiativtagaren till V.art09 är konstnären Christian Immonen. Jag håller tummarna för att hans projekt ska gå vägen.
Men jag kan inte låta bli att bli lite ironisk mot honom. Vi hade ju en debatt för några år sedan om låta ungdomar på Finnvedens gymnasium arbeta fram ett offentligt konstverk.
Min tanke var att gymnasiets esteter tillsammans med övriga kompetenser på gymnasiet skulle jobba fram det här konstverket.
Förslaget togs väl emot av både skolledning och barn- och utbildningsnämnd. Men Christian Immonen gillade det inte. Han avfärdade det som gymnasial konst av föga värde. Pengarna som skulle satsas på ett elevprojekt borde istället gå till etablerade konstnärers produktion. Han fick kulturnämnden med sig.
Mitt uppslag hamnade i papperskorgen.
Nu ser jag (VN 3/8) att när arbetet med utställningshallen på Gummifabriken påbörjades i våras så hjälpte elever från gymnasiets byggprogram till.
Då gick det bra att låta elever vara med. Då dög deras kompetens.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tack Svante för lyckönskningarna till V.art, men jag måste göra ett förtydligande angående din kritik av mig i VN.
Projektgruppen V.art09 träffade under våren lärare och elever från från estetiska programmet, folkhögskolans estetiska linje och textilakademin för att diskutera en medverkan i V.art.
Min intention var och är att båda skolorna ska medverka på något sätt och det fanns med i idén att skola möter konstnärer redan när mässidén presenterades för Värnamo kommun omkring feb- mars 2008.

Tanken är att eleverna ska göra olika kultuella nedslag ute på stan för att skapa tillfällig offentlig konst, lyckas man med det får man vara med en mini utställning där man presentera sig, sina arbeten och sin verksamhet på V.art09.
Det handlar om ett "Ge och Ta" förfarande och att inte få allt serverat för att få vara med, engagemang tycker jag bör vara ett krav man kan ställa.

Poängen är att komma verkligheten nära och visa att det krävs hårt arbete för att arbeta som konstnär och att eleverna samtidigt kan ta till sig och lära av de positiva signaler kulturella möten skapar.

Vi kommer inte att nå ända fram i år men det kanske sår ett frö för V.art10 och framtida samarbeten mellan skola, konst och kultur.

Christian Immonen
Konstnär

//Olson sa...

Tack för din kommentar, Christian. Det gläder mig att du nu räcker fram en hand till eleverna. Du är nu beredd att låta elever skapa tillfällig offentlig konst. Nästa steg är att du inser att även unga människor kan skapa konst av bestående värde.
Svante Olson