måndag 25 januari 2010

Avgiftsfritt i simhallen
för pensionärer och barn
Framåt vårkanten ska Värnamo simhall öppna igen. Nyrenoverad och fin. Får man hoppas i alla fall. Notan är ju på runt 40 miljoner kronor. Som de flesta vet har jag varit motståndare till renoveringen på grund av den höga kostnaden.
Bygg nytt istället, har jag sagt.
Men nu är det som det är. Och nu gäller det att simhallen kan utnyttjas maximalt. Annars är den stora investeringen inte meningsfull.
Risken är att den borgerliga majoriteten anser att simhallsavgiften måste höjas för att täcka de ökade driftskostnaderna.
Det är fel väg tycker jag.
Fick jag bestämma skulle vi inte ha några avgifter alls. Jag vill betala hela driftskostnaden via skattsedeln. Redan nu betalas ju en stor del av driften på det sättet. Simhallsavgiften täcker bara en liten del av den totala kostnaden.
Men så resonerar man inte på den borgerliga sidan.
"Något måste det väl kosta," säger man. "Allt kan väl inte vara gratis. Då uppskattar man det inte."
Man moraliserar helt enkelt.
Men jag ser det ur ett folkhälsoperspektiv. En simhall är en social mötesplats. Och där rör man sig och man motionerar.
Je fler medborgare som tar sig dit, desto friskare blir de.
Det är alltså en lönsam investering för kommunen att inte ha några avgifter och på det sättet locka så många som möjligt till hallen.
Det finns ett perspektiv till. Marginaliserade grupper utestängs inte om det är avgiftsfritt.
Men om det nu är omöjligt att få med sig den borgerliga majoriteten på en helt avgiftsfri simhall så kanske man kan kompromissa?
Varför inte låta pensionärer och ungdomar få utnyttja simhallen avgiftsfritt vissa tider, när det inte är så hög beläggning?
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: