lördag 3 juli 2010

En tredje bilbro
behövs inte
Folkpartisten Håkan Andersson efterlyser sakargument mot en tredje bilbro i Värnamo (VN 3/7). De har framförts många gånger men jag ska göra det en gång till. Trafikforskare är eniga om att man inte löser trafikproblem i stadskärnor genom att bygga nya trafikleder genom städerna.
Det går bra några veckor efter öppnandet av den nya leden, sedan upptäcker bilisterna att framkomligheten blivit bättre och så ökar trafiken och situationen blir precis som tidigare med trafikstockningar i rusningstid.
Bilister som tänker köra genom Värnamo ska istället välja 27an, Lagastigen och i framtiden Ljussevekaleden.
Då behövs ingen tredje bilbro. Istället ska vi göra Värnamo till en trevlig stad att handla i, att mötas i, att festa i och att bo i.
Vi ska underlätta för fotgängare och cyklister att ta sig fram. De ska ha företräde i centrum. Man ska kunna köra in i stan med bil, tycker jag, men det ska gå långsamt. Sedan kan man parkera och uträtta sina ärenden.
En sådan trafikmiljö gynnar handeln!
Håkan Andersson har en otrevlig attityd att använda sig av förklenande tillmälen. Den formen av mobbning tycker jag att han ska sluta med. Och kom nu inte och säg att du inte fattar vad jag menar, Håkan. Jag ser tydligt hornen i pannan på dig och klövarna i dina skor.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: