fredag 2 juli 2010

Ut och bada med er
Tänk på folkhälsan!
Livet är underbart. Nu är det extra härligt. Jag badar varje dag. Är man ledamot av fritidsnämnden ska man ha koll på friluftsbaden. I måndags morse cyklade jag ut till Näsudden. Det går på en halvtimme i lugnt tempo från Värnamo centrum. Näsudden är den optimala badplatsen en solig sommarmorgon. Simturen var rena njutningen.
Enda problemet: toaletterna för allmänheten var låsta.
Hoppas det är tillrättat nu.
Nästa morgon cyklade jag till Osudden, också tidigt på morgonen. Tar man sig ut en bit i vattnet kan man simma även här. Fantastiskt!
På onsdagen blev det Prostsjön. Jag badade ihop med glada barn från ett dagis. Det var ingen lång cykeltur för att ta sig dit. Prostsjön ska vi vara rädda om. Vilken tillgång att ha ett friluftsbad i en liten sjö mitt i stan! Det är unikt att ha en kampingplats med en sådan placering. Vattnet i Prostsjön är förtalat. Det är en förträfflig badsjö. Och det finns duschar om man nu tycker att vattnet är för brunt.
På fredagen tänkte jag bada på Värnamobadet. Jag var där straxt före klockan tio. Hade för mig att det skulle vara öppet för allmänheten då. Det var det inte. Värnamo simsällskaps simskola pågick. Allmänheten fick vänta till klockan 11.
Jag gnisslade tänder men sa tursamt nog inga dumma saker till den vänlige unge mannen i kassan.
När jag senare kollade med fritidskontoret fick jag klart för mig att jag hade missuppfattat kommunens avtal med VSS. I avtalet står att anläggningen ska vara öppen för allmänheten från klockan 11.
Öppettiderna borde dock vara lite lättare att ta reda på. Kommunens hemsida säger inget. Växeln har ingen information. VSS kansli svarar inte.
Jag fick en bra baddag i alla fall. Det blev Osudden en gång till. Härligt!
Ut och bada med er! Det är rena folkhälsoarbetet. Men ta cykeln!
Svante Olson

1 kommentar:

Anonym sa...

Svante, idag tackar VSS för din positiva inställning till Värnamobadet. Se VN:s insändarsida.

Värnamobadet - en pärla i Värnamo

Risken är stor att detta är sista sommaren med Värnamobadet om inte våra landstings- och kommunpolitiker kan komma överens om VÅRA skattepengar.

Svante Olsson, vad roligt att du som ledamot i fritidsnämnden, gillar Värnamobadet. Särskilt roligt att du är så ivrig att komma in där, så du hänger på låset. Som du vet, så är avtalet att Värnamo Simsällskap sköter badet åt fritidsnämnden sen decennier. Givetvis hittar du öppettiderna på klubbens välskötta hemsida. www.varnamoss.se. Då hade sluppit leta så länge. Roligt också att du uppskattade våra serviceinriktade ungdomar som jobbar där. Varje sommar ger klubben ca 25 ungdomar sommarjobb. Den fråga de får oftast i sommar är den oroliga:
- Det blir väl öppet även nästa sommar?
Tyvärr måste de svara:
- Detta är ett politiskt beslut. Vi vet inte.

Där är det ett moment 22. Kommunen vill inte investera eftersom landstinget äger marken. Landstinget vill inte sälja marken och inte reparera reningsverket.

Vi som badar där bryr oss faktiskt inte om vem som betalar. Vi betalar skatt till både kommunen och landstinget. Vi vill att våra valda politiker ska komma överens. Ni har fått vårt uppdrag att hantera våra skattepengar. Det är VI som betalar med skatten. Inte kommunen eller landstinget.

Värnamo simsällskap, VSS, klarar sig utan Värnamobadet, så detta är ingen fråga för klubben. Klubben har fått skjuta till av egna pengar de senaste åren för att kunna driva badet pga för små bidrag från kommunens fritidsnämnd (ca 30 000 kr per år). Någonstans går smärtgränsen för en ideell förening att skjuta till pengar till Värnamobadet, som är en angelägenhet för ALLA. Inte minst de många badande ungdomarna från hela stan. Klubben har tagit sitt ansvar. Tar politikerna sitt?

Alla som badar, går i simskola, motionerar, morgonbadar, deltar i halvdagsläger, vill ha sitt utomhusbad kvar.

Svante, du sitter i både landstings- och kommunfullmäktige, kan du inte jobba för skattebetalarnas bästa? En överenskommelse om Värnamobadet, oavsett från vilket konto våra skattepengar tas?

Alla värnamobor som vill ha Värnamobadet kvar.
Visa med fötterna i sommar att ni vill ha det kvar. Gå dit! Ju fler som visar att badet behövs, desto större argumentet för fortsatt drift. Det är varmt i vattnet även om det är kallt i luften! Badet är tempererat. Kan vi slå besöksrekord? Bli fler än 10 000 besökare? DET vore ett tungt argument när beslut ska tas om värnamobadets framtid.
Fråga den du tänker rösta på: Hur blir det med Värnamobadet?

VSS

(OBS det är ingen anonym kommentar men har inget googlekonto så då blir det anonymt när vi kommenterar)