fredag 25 januari 2013



Jag får ångest
Jag träffade en gammal bekant ute på stan i slutet av förra året. Han stannar gärna till och pratar en stund. Han är trevlig. Och det är klart att vi har mycket att tala om. Han har nämligen utvecklats till en ivrig sverigedemokrat och jag är ju vänsterpartist.
Jag träffar honom minst en gång i månaden i samband med kommunfullmäktigesammanträdet. Han är där och lyssnar och lär. Han sitter bland åhörarna. Han är där tillsammans med flera andra sverigedemokrater och stöttar Anne Karlsson, Sven-Evert Gunnarsson och Johan Nissinen som redan är invalda.
Efter nästa val blir han själv invald.
”Jag har lovat att ställa upp”, sa han till mig.
Han berättade att trots de senaste SD-skandalerna så hör fler och fler människor av sig till partiorganisationen, även i Värnamo.
Och han menade att Centerpartiets förslag till nytt idéprogram ytterligare har ökat intresset för Sverigedemokraterna.
”Vi har länge försökt tala om för landsbygdsfolk att vi har en jordbrukspolitik också”, sa han. ”Men ingen har lyssnat”.
Tills nu.
I Centerpartiets förslag till nytt idéprogram står det bland annat att man är för fri invandring. Detta har starkt upprört många människor.
”Nu kommer jag till er och lyssnar. Jag är inte centerpartist längre”, hade en lantbrukare sagt som slagit dövörat till tidigare när SD försökt locka honom till sina möten.
Jag tittade min bekant i ögonen och sa:
”På den här punkten håller jag helt med dem som skapat förslaget till nytt idéprogram för Centerpartiet. Jag tycker att folk ska få flytta som de vill. Vi ska inte bygga några murar.”
Min bekant skakade på huvudet.
”Det går inte”, sa han. ”Det blir bara problem. Och vi har inte råd.”
”Problemen finns redan, fast på annat håll”, sa jag. ”Och det är klart att vi har råd. Det är bara en fråga om fördelning. På sikt tjänar alla på att vi hjälper varandra.”
Han log åt min naiva inställning. Han vet att sverigedemokraternas retorik går hem. Och jag måste tyvärr ge honom rätt. Hans parti kommer att lyckas mycket bra i nästa val.
Min bekant kommer att få mycket att göra i kommunpolitiken i Värnamo.
Jag har inget emot honom och Anne Karlsson och Johan Nissinen och Sven-Evert Gunnarsson som personer, men jag tycker att det är oroväckande att sverigedemokraternas politik ska få ett starkt fotfäste i Värnamo och i Sverige.
Sverigedemokraternas vänner ute i Europa växer sig också starka.
Jag får ångest.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo.

Inga kommentarer: