tisdag 29 januari 2013

Inget kommunalt driftsstöd
till stiftelsen Vandalorum

Stiftelsen Vandalorum har problem med ekonomin. Nu vill den ha 1,5 miljoner kronor i årligt driftsstöd av kommunen. Det blir information om läget vid kommunfullmäktigesammanträdet den 31 januari. Då kommer jag att säga följande:
"Vi ska ju inte fatta något beslut i dag men jag vill ändå tydligt deklarera min ståndpunkt i denna fråga. Jag var på vernisagen i lördags och tyckte att det var trevligt. Det finns dock en person som har frågat mig om jag är motståndare till kultur eftersom jag har haft invändningar mot kommunens engagemang när det gäller Vandalorum.
Det är jag inte. Men jag har hela tiden hävdat att Vandalorum är ett projekt som saknar ekonomisk realism.
För mig är det ett mysterium att den privata stiftelsen Vandalorum vågade sätta igång byggnationen utan att ha någon säkerhet för den framtida driften.
Jag minns när kommunfullmäktige fattade beslutet om att överlämna vandalorumstomten som en gåva till den privata stiftelsen. Det rörde sig om en gåva på runt 17 miljoner kronor, skattebetalarnas pengar.
”Men det blir vårt sista bidrag till stiftelsen”, sa kommunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson, C. Sedan blir det inte mer.
Men jag har hävdat att det blir svårt för kommunen att stå emot trycket när stiftelsen vädjar om nya bidrag när verksamheten inte går ihop.
Och det kunde ju vem som helst räkna ut att projektet inte skulle hålla.
Vandalorum är ingen kommunal verksamhet. Det är ett privat initiativ med företagare som donatorer. Det är företagarna och andra kapitalstarka personer i bygden som måste ta sitt ansvar.
Därför ska kommunen inte bidra med något kommunalt driftsstöd."
Svante Olson
Vänsterpartiet

Inga kommentarer: