lördag 23 november 2013


Försämringar
av rättviseskäl
Det var ett märkligt informationsmöte jag var på nyligen. Gamla människor som bor på Västrabo och som tycker att de har det bra där får nu sitt boende ”omdefinierat”.
Tidigare har det kallats särskilt boende, nu blir det ordinärt boende.
Hemtjänsten blir kvar, vård och omsorg tillgodoses som förut.
Skillnaden är väl i stort sett bara den att bostaden kostar 700 kronor mer i månaden och görs någon standardhöjning blir det ytterligare 500 kronor.
Det beror på, enligt fastighetschefen Klas Karlsson, att man inte längre kan göra momsavdrag när särskilt boende upphör att gälla.
”Vi gör det här av rättviseskäl”, sa Omsorgsnämndens ordförande Arnold Carlzon, KD.
Han menade att hyran på Västrabo varit orättvist låg. På andra särskilda boenden i kommunen har man redan genomfört förändringen från särskilt boende till ordinärt boende.
Chefen för omsorgen, som också var med vid mötet, hade dock ett tips till de boende på Västrabo: ”Om ni får en så stor hyreshöjning så kanske ni kan få hyresbidrag”.
Det hävdades vid informationen att i fortsättningen krävs ingen biståndsbedömning för att få bostad på Västrabo. Man ställer sig i kö bara.
Kravet på biståndsbedömning har lett till att bostäder tidigare stått tomma.
Det är dock ett dåligt argument. Kommunen är ju inte tvungen att lägga sig på socialtjänstlagens lägstanivå. Den borgerliga majoriteten bestämmer själv vilken nivå biståndshandläggarna ska jobba med.
En äldre kvinna som bor på Västrabo reste sig under informationsmötet upp och sa: ”Jag vill tacka Värnamo kommun för Västrabo. Var rädda om detta ställe”, sa hon.
Men det är inte kommunen.
Jag tycker det här är skamligt. Den borgerliga majoriteten försämrar medvetet villkoren för de gamla på våra äldreboenden.
Eller som en annan av de boende på Västrabo sa till mig: ”Jag har bott och arbetat i Värnamo i hela mitt liv och betalat skatt här. Och nu som pensionär betalar jag dessutom mer än de som jobbar eftersom jag inte får något jobbskatteavdrag. Och detta kallar de rättvisa!”
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo


Inga kommentarer: