tisdag 26 november 2013


Gummifabriken leder till
kommunal härdsmälta
Gummifabriken håller på att utvecklas till en kommunal härdsmälta. Jag har hela tiden varit emot detta överdimensionerade projekt, och jag vet att det inom alla partier, kanske med undantag för Folkpartiet, har funnits motståndare.
När det ursprungliga beslutet skulle klubbas i kommunfullmäktige för flera år sedan diskuterades saken förstås även i mitt parti. Vi hade olika uppfattningar. Det var för och emot. Vi kom fram till att jag skulle avstå från att rösta vid voteringen i kommunfullmäktige.
Och det gjorde jag. Jag la ner min röst. Jag har aldrig röstat för projektet. Men jag vet att många socialdemokrater röstade enligt partilinjen trots att de också var emot projektet. Det gjorde även några kristdemokrater och centerpartister.
Nu håller detta projekt på att mala sönder sammanhållningen i partigrupperna. Det syns tydligast i Socialdemokraternas agerande. En stor majoritet av väljarna gillar inte projektet, tror jag. Och Socialdemokraterna har fått kalla fötter.
Vi det ena fullmäktigesammanträdet efter det andra har de i interpellationer klagat på bristande information.
Jag tycker att det är ett egendomligt agerande eftersom partiet är representerat i ledningsgruppen för Gummiprojektet. Ledningsgruppen måste väl veta vad den håller på med. Vem vet det annars?
Och nu har alltså den socialdemokratiska riksdagsledamoten Carina Hägg gett sig in i detta getingbo. För första gången går hon ut offentligt och talar om vad hon tycker. Hon gillar inte projektet. Hon kallar Gummifabriken för ”Skandalfabriken”.
Det är en krigsförklaring mot främst det socialdemokratiska oppositionsrådet Ulla Gradeen. Det är ju Ulla Gradeen som har sett till att Carina Hägg inte blivit nominerad till en valbar plats på riksdagslistan i nästa val. Och Ulla har hela tiden agerat för Gummifabriken.
Jag tror att Carinas plan är att komma tillbaka i lokalpolitiken och ta Ullas plats som kommunalråd.
Det gör hon genom att slå hårt mot Gummiprojektet. Hämnden är ljuv.
Personligen kommer jag att yrka på avslag så fort Gummifabriken kommer på dagordningen. Så i den frågan är Carina och jag på samma sida.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: