onsdag 7 maj 2014


Körkort till Figy-elever!
För flera år sedan motionerade jag i Värnamo kommunfullmäktige om körkortsutbildning för elever på Finnvedens gymnasium. Den avslogs. Nu ser jag att Vaggeryds kommun är på gång att införa körkortsutbildning på sin gymnasieskola. Bakom förslaget ligger flera borgerliga partier. Så det kanske finns chans för min gamla motion att få stöd av de nya moderaterna och övriga borgerliga partier, även i Värnamo kommun. 
Därför har jag gjort en ny motion till kommunfullmäktige i Värnamo.
Körkort ökar ungdomars chans att etablera sig på arbetsmarknaden. Men det är dyrt att ta körkort. Familjer som har ont om pengar har inte råd att betala för barnens körkortsutbildning. Körkort blir ett privilegium för de gymnasieelever som har föräldrar med goda inkomster.
Därför vill jag att kommunfullmäktige beslutar att eleverna på Finnvedens gymnasium ska få schemalagd körkortsutbildning.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: