torsdag 29 maj 2014


Värnamo kommunfullmäktige 18 juni 2014.
Interpellation
till kommunfullmäktiges ordförande Christer Fjordevik, KD:
Är det slut med andaktsstunder
i kommunfullmäktigesalen?
Jag brukar vid årsskiftet påtala hur olämpligt jag anser det vara att inleda arbetsåret i kommunfullmäktigesalen med en andaktsstund. Det har inte hjälpt.
Den här gången försöker jag istället redan vid halvårsskiftet, så att kommunfullmäktiges ordförande ska få tid på sig att fundera.
Varje gång hittills har kommunfullmäktiges ordförande sagt att det kanske finns anledning att se över formerna.
Ska det vara nödvändigt att påminna om att Sverige är en sekulär stat. Vi har ingen statsreligion. Det finns ingen statskyrka i Sverige längre.
Jag respekterar folks religiösa vanor. Och om vissa ledamöter i vår fullmäktigeförsamling vill ha en andaktsstund innan fullmäktigesammanträdet börjar får de gärna för mig ha det. Men inte i kommunfullmäktigesalen! Där ägnar vi oss åt politik. De som vill ha en kristen andaktsstund kan ha den i kyrkan som ligger alldeles intill.
Det är provocerande för alla oss andra, som inte är troende eller som tillhör andra trosinriktningar, att en präst i Svenska kyrkan egenmäktigt beslutar om kristna betraktelser i anslutning till ett kommunfullmäktigesammanträde.
Har jag uttryckt mig tillräckligt klart?
Är det slut med andaktsstunder i kommunfullmäktigesalen?
Svante Olson
Vänsterpartiet

Inga kommentarer: