lördag 31 januari 2015


Så här sa jag till kommunfullmäktiges ordförande vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet:

Sluta med andaktsstunden!
Jag vill passa på att nu säga hur olämpligt jag tycker att det är att genomföra en kristen andaktsstund i anslutning till ett kommunfullmäktigesammanträde. Jag har vi ett flertal tillfällen vädjat till kommunfullmäktiges ordförande, kristdemokraten  Christer Fjordevik, präst i Svenska kyrkan, att upphöra med denna provocerande tradition.
Han struntar dock i all argumentation mot andaktsstunden.
I år är det en representant för Katolska kyrkan som har inbjudits att leda andakten. Jag vill poängtera att jag inte alls har något emot honom. Problemet är att Sverige sedan år 2000 inte längre har någon statskyrka. Sverige är en sekulär stat.
Mot den bakgrunden tycker jag att det är stötande att vi i Värnamo år efter år låter representanter för olika kristna inriktningar leda andaktsstunder i kommunfullmäktigesalen i anslutning till ett politiskt möte.
Det riktar fel signaler till kommuninvånarna. Kristna församlingar lyfts fram till nackdel för övriga andliga rörelser i kommunen.
Jag har inget emot att fullmäktigeledamöter, aktiva i olika kristna församlingar i Värnamo, träffas innan ett fullmäktigesammanträde för en andaktsstund, men de ska inte göra det i kommunfullmäktigesalen. Här ska vi ägna oss åt politik.
Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund sa när han tillträdde 2004: "Politik är inte religion."
Jag tycker att kristna fullmäktigeledamöter kan träffas i kyrkan, den ligger på andra sidan gatan.
Sluta med den här provocerande aktiviteten i kommunfullmäktigesalen!

Inga kommentarer: