måndag 13 april 2015

Putin är inte min idol
Min mormor emigrerade i början av 1900-talet till USA för att få det bättre än i det fattiga Sverige. Så gör människor. Man försöker hitta nya vägar för att ta sig ur ett svårt läge.
Inom EU har alla medborgare rätt att röra sig fritt. Det gör fattiga människor från Sydeuropa. En del av dem ser vi i Värnamo. Det gillar inte sverigedemokraterna Agne Svensson och Sven-Evert Gunnarsson.
”Här satsas allt på invandring och tiggare samtidigt som vi sopar våra egna problem under mattan”, skriver de (VN 13/4).
Det är ju inte sant. Jag har i tidigare artiklar bara pekat på fattiga EU-medborgares rätt att röra sig fritt i unionen.
Om de befinner sig här och hamnar i ett akut nödläge så menar jag att vi måste hjälpa dem.
Och det kanske vore bra för oss om de stannade här. Det behövs fler invandrare, hävdar analysföretaget Miklos (VN 13/4). Utan invandring skulle befolkningen i Sverige minska.
Agne och Sven-Evert hävdar att de fattiga människor som kommer hit styrs med maffiametoder och att det påminner om hur det går till hos ”mina allierade i Ryssland”.
Jag förstår inte hur Agne och Sven-Evert tänker. Ryssland är i dag ett superkapitalistiskt land som styrs av så kallade oligarker. Putin är verkligen inte min idol.
Trots det tycker jag att vi bör visa landet respekt och försöka vara vänner med ryssar såväl som med amerikaner, tyskar, engelsmän, fransoser, danskar och norrmän. Även med romer. Och sverigedemokrater.
Svante Olson

Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: