torsdag 2 april 2015

Skolvägarna har blivit farligare
Miljöpartiet påstår att vi har ”ett bra och utbyggt cykelvägnät” i Värnamo (VN 2/3). Jag håller inte med.
När saken diskuterades vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet försvarade de borgerliga ledamöterna beslutet att avveckla skolskjutsen inne i Värnamo med att cykelvägarna till skolan skulle bli säkrare genom förbättrade övergångsställen.
Flera miljoner kronor har lagts på det projektet. När beslutet togs motsatte jag mig det. Gång-och cykelvägar blir inte säkrare på det sättet.
Det inser alla föräldrar. Tidigare kunde deras barn åka med skolskjutsen. Nu tvingas föräldrarna istället köra barnen med den egna bilen. Biltrafiken vid skolorna har därför ökat. Skolvägarna har blivit farligare trots de nya övergångsställena.
De borgerliga makthavarna luras.
Menar man allvar med säkrare gång- och cykelvägar krävs en annan syn på trafikmiljön. Det innebär att biltrafiken inte ska prioriteras.
Men ärligt talat, det är väl ingen som kan påstå att stadsplanerarna i Värnamo i första hand tänker på fotgängare och cyklister.
Gjorde man det skulle bilarna tvingas köra mycket långsammare än de gör i dag. Mitt förslag har länge varit att inte någonstans inne i samhället få köra fortare än 30 km/tim.
För att åstadkomma det räcker det inte med hastighetsbegränsande skyltar. Vi måste omöjliggöra fortkörning. Det kan man göra med gupp, avsmalningar och andra moderna metoder.
Det är enda vägen om man vill att ungarna ska kunna ta sig till skolan och till fritidsaktiviteter på ett säkert sätt.
Jag vill också kunna röra mig utan risk att bli påkörd.
Bilismen är ett stort problem. Det måste vi inse. Moderna stadsplanerare är inne på att avskaffa bilen.
Bilar är ingen naturlag som vi måste anpassa oss efter.
Jag vill i dagsläget inte förbjuda biltrafik i centrum. Jag inser att det är omöjligt. Men jag vill se starka begränsningar för bilarna. Det blir en tryggare och trevligare stadsmiljö som alla mår bra av.
Svante Olson

Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: