torsdag 11 juni 2015

Linbana till Bredasten
Socialdemokraterna har motionerat om att Värnamo kommun borde arbeta fram en vision för det framtida Värnamo. Det tycker jag är bra. Vi måste ha drömmar och ambitioner om hur vi ska utveckla vår kommun. Jag vill att Värnamo kommun ska bli full av liv. Märkligt nog avslår den borgerliga majoriteten detta förslag.
Det är mycket på gång nu och då måste vi ha idéer om hur vi vill göra. Beträffande höghastighetsbanan som jag har varit mycket skeptisk till så verkar ju den bli det stora framtida infrastrukturprojektet. Jag tycker att det är en galen satsning men om den nu trots allt blir av och om banan går genom Värnamo kommun då måste vi veta vad vill göra.
Om stationen för höghastighetsbanan ska ligga uppe på Bredasten då måste vi tänka om helt när det gäller den platsen.
Då kan vi inte ha bara ett handels- och industricentrum däruppe. Vi måste bygga en helt ny modern stadsdel där. Jag vill se minst två 20-våningsbyggnader där. Där ska finnas barnomsorg, skolor, restauranger, vårdcentral, gym och allt annat som en modern stadsdel kräver.
Bredasten blir det nya moderna Värnamo.
Att de borgerliga partierna inte saknar visioner är dock tydligt. De har ju presenterat idéer om en renastad på Bredasten. Om det ska bli verklighet då tycker jag att det är ännu viktigare att vi faktiskt etablerar nya bostadsområden i området.
IFK Värnamos ordförande Kaj Larsson har ju pekat på just det problemet, att det blir för långt avstånd för kommuninvånarna till arenastad på Bredasten.
Därför har jag ett kompletterande förslag:
Den nya stadsdelen vill jag länka ihop med vårt nuvarande centrum med en linbana. En sådan skulle ge Värnamo världsrykte.
En ständigt rullande linbana som flyttar folk mellan nuvarande stationsområdet i centrum och Bredasten.
Vi knyter ihop den lokala och regionala tågtrafiken, höghastighetstågen, Arenastaden, Gummifabriken, Vandalorum och Bredasten. Utan att blanda in några bilar!
Svante Olson

Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: