lördag 27 juni 2015

Vi måste bygga
massvis med bostäder
Birgit Hof, S, berättar om sin trevliga uppväxt i ett villasamhälle mellan 1940-1960 (VN 18/6). Så vill hon att dagens barn också ska få växa upp. Nu bor hon i Röshult, Hånger, och har fått för sig att jag inte unnar henne att bo där. Hon har reagerat mot min inställning när det gäller dagens samhällsplanering och nyproduktion av villasamhällen utanför samhällskärnorna.
Jag anser att enorma mattor av villabebyggelse som förstör odlingsbar mark förhindrar en vettig samhällsutveckling. Jag vill skapa bra boenden för många människor där det finns tillgång till en fungerande kollektivtrafik, service, sjukvård, restauranger och butiker.
Då måste man satsa på flerfamiljshus i en förtätad stadsmiljö.
Det kallar Birgitt Hof för ”planekonomi enligt östtysk modell”.
En fantasifull beskrivning.
Vi har bostadsbrist i det här landet. Vi måste bygga massvis med bostäder. Vi kan inte drömma om söta villor på landet.
Jag vill bo i ett fungerande samhälle och må bra. Det hindrar inte att Birgit Hof ska kunna bo kvar i Röshult och rensa i sina rabatter.

Svante Olson, Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: