tisdag 2 juni 2015

Politiskt förtal
Sverigedemokraten Hans-Olof Carlsson gör sig skyldig till politiskt förtal när han påstår att jag uttryckt sympati för Sverigedemokraterna ”och ville samarbeta med partiet efter valet 2010”.
Det är inte sant. Jag föreslog valteknisk samverkan i samband med fördelningen av platser i nämnder och styrelser. Det är något som kommunallagen ger möjlighet för små partier att göra som inte med egen kraft tilldelas platser.
Det har ingenting med politiskt samarbete att göra.
Hans-Olof Carlsson, som tillhört en lång rad partier, frågar mig vilka partier jag har tillhört under årens lopp. ”Eller har du varit vänsterpartist sedan födelsen?”
Jag blev medlem i Vänsterns ungdomsförbund (VPKs ungdomsförbund) i slutet av 1960-talet. Sedan dess har jag tillhört Vänstern. Jag känner mig mest hemma där.
Men det finns två andra svenska partier som jag sympatiserar med. Socialdemokraterna förstås, som mitt parti har gemensamma rötter med, och Feministiskt initiativ.
Däremot har jag ingen dragning åt det håll som Sverigedemokraterna dras. Sverigedemokraternas rötter bottnar i Nordiska rikspartiet, Bevara Sverige svenskt och Vitt ariskt motstånd. I den myllan vill inte jag hämta kraft.
Men jag tänker fortsätta att tala med er och jag har personligen inget emot Sverigedemokraternas ledamöter i kommunfullmäktige som jag sitter granne med. Jag vill ha goda relationer med folk.
Men jag samarbetar inte politiskt med vem som helst.
Svante Olson

Vänsterpartiet, Värnamo

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag trodde att du var en bättre människa än så.
Jag har följt och gillat dig länge, trots att vi står långt ifrån varandra politiskt.
Men att demonisera ett av våra största partier med hänvisning till gamla kopplingar anstår definitivt inte en vänsterpartist som uppger sig sympatisera med FI (som är ett historielöst, kontraproduktivt extremistparti som ytterst få stödjer) och socialdemokraterna med sin smutsiga skallmätarhistoria.
Den som försöker se framåt utan att se bakåt får visserligen se upp, men det går inte att bedöma nuvarande partier efter gamla meriter eller ursprung.
Om vi gör detta behöver vi byta ut samtliga partier.
Det borde du förstå.
Och det tror jag att du gör.
Men det gäller alla utom ett parti...

Personligen röstade jag inte på SD (sanning med modifikation - Jag röstade på SD i kommunvalet, ety jag valde mellan två partier som var kritiska mot gummifabriksförskingringen av skattemedel och ansåg mig inte kunna rösta på vänstern även om jag gärna röstat på dig. Därför röstade jag på SD med kryss för Bengt Lundkvist) utan tillhör ett annat litet skitparti (C). I kommunvalet går jag efter person - Inte parti. Det handlar ju sällan om partipolitik även om grundvärderingar spelar in.

Kritisera gärna andra partiers politik (och ditt eget om du finner det befogat), men blanda inte in gammal förlegad skit.

Må den som är förutan skuld ge fan i att kasta sten, han också. Stenkastning är ofog.