tisdag 1 mars 2016

Onödig höjning
drabbar svaga
Vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet i Värnamo, höjdes avgiftstaxan för måltider inom äldre- och funktionsomsorgen, ett ämne som VN tog upp för en tid sedan.
”Skamligt”, tycker signaturen Anhörig (VN 1/3).
Jag håller med.
Arnold Carlzon, KD, Omsorgsnämndens ordförande, hävdade, vid kommunfullmäktigesammanträdet, att höjningen var nödvändig för att kommunen inte skulle tappa allt för mycket pengar.
Jag frågade Arnold Carlzon hur mycket pengar det handlar om. Han kunde inte svara på frågan.
Men jag vet. Det handlar om mycket lite pengar.
“Varför ska vi inte kunna visa speciell hänsyn mot en mycket betalningssvag grupp?” undrade jag. “Varför ska man över huvud taget göra en höjning om den inte behövs?”
Arnold Carlzon menade att andra kommuner gjort liknande höjningar.
“Vi gör väl som vi vill”, svarade jag. “Vi behöver väl inte göra som andra kommuner. Vi är väl fria?”
Mina invändningar påverkade inte ledamöterna. Höjningen klubbades obevekligt igenom av alla övriga partier. Endast Vänsterpartiet var emot.
Svante Olson, kommunfullmäktigeledamot, Vänsterpartiet

Inga kommentarer: