lördag 11 juni 2016

Vem är våldsbejakande?
Det talas mycket om våldsbejakande extremism. I samhället uppmanas vi att hålla ögonen på varandra så att vi upptäcker tendenser i den riktningen. Gör vi det så ska vi tala med myndigheterna.
Jag tycker att det är obehagliga tendenser.
Vem är våldsbejakande extremist?
I dagsläget finns det bara ett svar på den frågan: det är sådana personer som stöder islamister som är beredda att strida för den islamiska staten, IS.
De ska gripas, ställas inför rätta och dömas enligt antiterroristlagarna. De döms till fleråriga straff.
Jag är inte våldsbejakande. Jag ger mig. Eller springer.
Men andra personer, som är beredd att strida mot IS, och som gör det, vad är det för några? Hjältar? Är inte de också våldsbejakande?
Och Barack Obama, hjältarnas hjälte, vad är det han säger? Jo, när han var i Sverige sa han att IS ska utplånas. Han vill ha Sveriges hjälp.
Hur det hela ska sluta vet vi inte men en sak är säker: svensk vapenindustri tjänar stora pengar på krig. På alla sidor slåss man med svenska vapen.
Enligt min uppfattning måste vi integrera IS i mänskligheten. IS är en del av oss. Vi måste tala med varandra.
Utplåning är ingen bra lösning. Det bildas nya grupperingar. Ännu mera hatiska.

Svante Olson, Värnamo

Inga kommentarer: