torsdag 2 juni 2016

6-timmars arbetsdag
kan bli stor valfråga!
I Göteborg har man framgångsrikt testat 6-timmars arbetsdag inom vissa delar av omsorgen. I Värnamo har mitt parti vid flera tillfällen tagit upp frågan om arbetstidsförkortning med bibehållen lön. Dock utan framgång. Nu tycker vi att det är dags igen när vi kan peka på att 6-timmars arbetsdag är bra för alla parter.
Jag tycker att Värnamo kommun borde kunna göra ett test liknande det som gjorts i Göteborg.
Jag föreslog det vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet. Men inte oväntat fick jag inget stöd från den borgerliga sidan.
Det hävdas från den kanten att 6-timmars arbetsdag kostar för mycket. Men det är ju just det som vi skulle få belyst om vi gjorde ett test.
De försök som gjorts på andra håll visar att sjukfrånvaron sjunker markant. Då sjunker förstås även kostnaderna för arbetsgivaren.
En annan vinst är att de anställda mår bättre och kan få ihop det privata familjelivet på ett bättre sätt.
För alla arbetslösa innebär 6-timmars arbetsdag att det kanske blir möjligt även för dem att få jobb istället för att gå utan sysselsättning och leva på bidrag. Det kostar pengar!
8-timmars arbetsdag är ingen naturlag. Det är dags att korta ner den. Det skulle alla tjäna på. Det är vi i Vänsterpartiet övertygade om. Det tycker även Miljöpartiet. Det behövs bara ett tredje parti, ett stort parti, för att denna fråga ska kunna bli en häftig valfråga i hela riket i nästa val. Jag hoppas på det.

Svante Olson, Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: