torsdag 19 januari 2017

Värnamo Kommunfullmäktige 26 januari 2017

Motion

Flytta andakten till kyrkan
Som tidigare år inleder kommunfullmäktige i Värnamo arbetet i kommunfullmäktige med en andaktsstund i kommunfullmäktigesalen i anslutning till årets första sammanträde. Det är inte många kommuner i Sverige som gör det. Och jag tycker att inte heller vår kommun borde göra det.
Jag har inget emot att ledamöter samlas för gemensamma andaktsstunder men jag tycker inte att sådana ska förekomma i kommunfullmäktigesalen. Vi ska inte blanda ihop politik och religion. Det är ingen bra blandning.
Det blir dessutom utmanande att alltid hålla kristna religiösa aktiviteter i kf-salen. Det finns många andra trosinriktningar i kommunen. Jag tycker att de kristna fullmäktigeledamöter som finns i Värnamo ska träffas i kyrkan som ligger alldeles intill Värnamo stadshus där vi håller våra kommunfullmäktigesammanträden.
Jag yrkar att kommunfullmäktige beslutar att från och med 2018 ska det inte längre förekomma några religiösa aktiviteter i Värnamo stadshus i anslutning till politiska sammanträden.

Svante Olson, Vänsterpartiet

Inga kommentarer: