söndag 16 juli 2017


Jag blir mer och mer lik alla andra
Jag missade tyvärr Johan Thunells keramikutställning i Gislaved. Den om ansikten. Intressant tema. ”Varje människa ingår i ett kollektiv, men är en individ och ska få lov att ha sina särdrag”, säger han i en intervju.
Han vill betona olikheterna.
Jag förstår honom och gillar hans konst.
Men jag är nu en äldre man och livet har lärt mig att med åren blir jag alltmera lik alla andra människor i min egen ålder. Det gäller båda könen. Mitt ansikte är nu väldigt likt, inte bara andra mäns i min egen ålder utan skulle lika gärna kunna vara en kvinnas. Våra individuella särdrag suddas ut.
Vi är häpnadsväckande lika varandra. Det är inte så konstigt. Vi är ju alla släkt med varandra, på nära håll och på långt håll. Vi hör ihop.
Och det där med kön är ju bara en parantes.
Det är därför vi är så lika varandra.
Jag vill betona likheterna.

Svante Olson, Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: