torsdag 27 november 2008

Kvinna drabbad av sin
gode mans inkompetens
Att vara så kallad god man är ett hedersuppdrag för en medborgare. Det är en person som hjälper en medmänniska att ha koll på sin ekonomi, att göra ansökningar om bostadsbidrag och andra liknande ärenden och att ha kontakter med myndigheter över huvud taget.
Tingsrätten utser gode män men det är kommunen som föreslår dem. I Värnamo kommun är kommunfullmäktiges ordförande Christer Fjordevik överförmyndare och alltså den person som håller i hela apparaten med gode män.
Häromdagen blev jag uppringd av en kvinna som fått problem. Hennes före detta gode man har lurat henne på pengar, anser hon.
- Istället för att betala hyran och andra räkningar har han norpat mina pengar! säger kvinnan.
Hon är upprörd.
Sedan hon anade att allt inte stod rätt till har hon förstås talat med Christer Fjordevik.
Nu har den gode mannen blivit fråntagen uppdraget som god man för kvinnan men hon har fortfarande inte fått tillbaka alla handlingar som han fått hand om.
- Hur ska jag bära mig åt för att få tillbaka dem? undrar hon.
Kvinnan har fått en ny god man. Denne är mycket kritisk mot kommunens agerande.
- Det är så sjukt, säger han. Jag har knappt ord för det. Av någon anledning står de helt på den tidigare gode mannens sida.
- Jag har krävt att få fram alla papper men får dem inte, säger han. Och jag vet inte varför.
Den nye gode mannen riktar inga anklagelser mot sin företrädare för att ha försnillat några pengar.
- Det har jag inget underlag för, säger han. Men helt klart är att han misskött sitt uppdrag på ett sätt som har orsakat kvinnan stora kostnader.
Christer Fjordevik är dock av en annan uppfattning.
- Inga felaktigheter har begåtts, säger han.
Det här ser inte bra ut. Jag tycker att det finns anledning för kommunen att göra en ordentlig utredning om den här saken.
Det är illa nog om det bara är inkompetens som ligger bakom kvinnans förluster.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: