onsdag 4 mars 2009

Klart politiker
kan påverka

Jag anser att det är absolut nödvändigt för Värnamo centrums framtid att när fastigheterna mot Storgatan i kvarteret Duvan rivs (bland annat gamla Filadelfiakyrkan) då måste de nya fastigheter som byggs innehålla butiker närmast gatan.
Det sa jag vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet.
- Kravet måste finnas med när avtal tecknas med blivande entreprenörer, hävdade jag.
Det gillade inte moderaten Dieter Wagner, ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.
- Vi kan inte bestämma om det ska finnas butiker eller ej i fastigheten, sa han. Det gör fastighetsägaren.
Jag vill påstå att kommunen har stora möjligheter att påverka utvecklingen.
Och det har ju de borgerliga partierna visat tydligt när det gäller andra avgörande beslut.
Att skapa köpcentrum på Bredasten vid E4 utanför Värnamo centrum påverkar förstås utvecklingen i centrum. Nu har hela det projektet stannat av på grund av lågkonjunkturen men när det tar fart igen kommer många butiker att flytta ut dit. Butiksägarna vill ju vara med där handeln finns. Centrum kommer att utarmas.
Så visst påverkar politikerna butiksutvecklingen! Också negativt.
Dieter Wagner och de övriga borgerliga politikerna vill gärna ha butiker på Bredasten, men inga bostäder.
Det är en knäpp politik anser jag.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: