fredag 13 mars 2009

Alla tjänar på
rehabilitering

Det är bättre om folk kan jobba istället för att vara sjukskrivna. Därför har de nuvarande makthavarna erbjudit landstingen en himla massa pengar för rehabilitering. Men hur utnyttjas de här pengarna? Den frågan ställde jag vid senaste landstingsmötet i Jönköping.
Ökar antalet patienter som får rehabiliteringsbehandling?
För kort tid har gått för att man ska kunna se några resultat, blev svaret.
Jag vill hävda att rehabiliteringen är eftersatt. När jag för något år sedan var på ett seminarium arrangerat av reutmatikerna fick jag veta att en krona satsad på rehabilitering ger tio kronor tillbaka i vinst för samhället, tack vare att sjukas arbetsförmåga ökar och att kostnaderna i sjukvårdssystemet minskar.
Och vad jag har förstått när det gäller rehabilitering så är det inte pengar som saknas. Problemet är att det saknas kompetens. Det finns inte tillräckligt med utbildad personal för att jobba med de här frågorna. Ta bara alla människor med psykiska sjukdomsdiagnoser. Här handlar det om kognitiv beteendeterapi. Det finns inte tillräckligt med folk som kan det.
Jag vill att Jönköpings läns landsting tar de här frågorna på största allvar. Alla tjänar på det, personer som behöver rehabilitering av olika slag, och hela samhället som annars får stå för kostnaden att ta hand om sjuka människor.
Om det finns pengar för ändamålet måste vi ju se till att utnyttja dem.
Det oroar mig att det nu har visat sig att kraven på behandlingen är så lågt ställda, i vissa landsting, att sjuka som får behandling ändå inte blir friska. Man tummar på kvalitén för att få ner sjukskrivningarna.
För att uppfylla rehabiliteringsgarantin räcker det med att landstinget erbjuder samtal med vårdpersonal som har gått en femveckorskurs i kbt. Det gillar inte psykologerna. Det blir för låg kompetens och det är osäkert om behandlingen ger effekt. Gör vi så i vårt landsting?
Det talas om att landstingen massutbildar med korta kbt-kurser för att få del av de statliga garantipengarna. Gör vi det?
Det fick jag inget svar på.
Friskvård och rehabilitering borde få en starkare ställning i landstingets arbete.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: