onsdag 8 december 2010

Miljöpartiet ingår
i borgerliga blocket
Jag blev lite förvånad vid första kommunfullmäktigesammanträdet i Värnamo med de nyvalda ledamöterna. Tidigare har de socialdemokratiska ledamöterna haft Vänsterpartiet och därefter Miljöpartiet intill sig.
Men nu var miljöpartisten Britt Bergström bortplockad och istället har Vänsterpartiet fått Sverigedemokraterna intill sig.
Britt Bergström är nu placerad tillsammans med allianspartierna.
Varför har det blivit så?
Jag ringde upp och frågade kommunfullmäktiges ordförande Christer Fjordevik, KD. Han svarade:
"Miljöpartiet ville inte sitta kvar på den tidigare platsen."
Och det är tydligt att Miljöpartiet numera ingår i det borgerliga blocket. Det framgår också av tidningen Hemmavid, de borgerliga partierna organ, utgiven av Värnamo kommun.
På andrasidan skriver kommunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson, C, om den nya fullmäktigeförsamlingen.
Det är där alla folkvalda i kommunens sitter, skriver han.
Allianspartierna och Miljöpartiet och oppositionspartierna.
Miljöpartiet ingår således inte längre i oppositionen. Det tillhör det borgerliga blocket.
Någon kanske blir förvånad över att jag kallar tidningen Hemmavid för ett borgerligt organ.
Hemmavid ska väl vara politiskt neutral och endast ägna sig åt samhällsinformation. Visst,
men faktum är ju att Hans-Göran Johansson använder tidningen till tacka de värnamobor som röstade på det borgerliga blocket.
"Jag är väldigt glad över att Alliansen fick fortsatt förtroende att styra", skriver han.
Det är inte jag. Inte socialdemokraterna heller. Men det står inte i tidningen.
Svante Olson

Inga kommentarer: