onsdag 17 augusti 2011

Studentbostäderna
fortfarande tomma
Roland Johansson, M, ledamot av kommunrevisionen, vill inte vara med längre (VN 16/8).
Han avgår i protest mot hur kommunfullmäktige styr verksamheten. Det handlar förstås om studentbostäderna.
Hopsan. Jag är kommunfullmäktigeledamot. Är det jag som styr? Jag trodde det var den borgerliga majoriteten (som Roland tillhör) som gjorde det.
Roland vill inte säga varför han avgår. Bara att det är en protest. Han deltar inte i debatten.
"Jag vill inte skriva insändare", säger han. "Jag tycker inte det är den nivån samtalet mellan revisionen och kommunstyrelsen ska föras på".
Han står lite över oss andra i politiken.
Nähä, han vill inte delta i debatten. Ändå påstås det i artikeln "att man inte kunde utesluta att någon form av brottslighet begåtts under handläggningen."
Det låter allvarligt och nu pekar Roland Johansson finger åt kommunfullmäktige.
Vad är det han försöker säga?
Har någon politiker eller tjänsteman lurat kommunen på pengar för egen vinning?
Nej, inte vad jag kan förstå.
Vad är det som har hänt då?
Kommunledningen har burit sig klantigt åt. Det är hela sanningen, som jag ser det. Jag har själv blivit utskälld på gatan utanför stadshuset av en hög tjänsteman efter att ha påstått det. Det var inte bra.
Men att mot den bakgrunden kräva kommunalrådet Hans-Göran Johanssons avgång är att gå till överdrift, tycker jag.
Om Roland Johansson vet mer än vi andra så tycker jag att han ska säga det.
Det allvarliga i dagens läge är inte de dumheter som gjordes när studentbostäderna köptes.
Det skandallösa är att de två fastigheterna med sammanlagt 50 enrumslägenheter har stått tomma i stort sett ända sedan de inköptes.
Hur kan det få fortsätta på det viset?
Det finns ungdomar som vill hyra bostäderna till ett rimligt pris. Men de får inte göra det. Istället är fastigheterna i det närmaste obebodda.
Det är otroligt!

Inga kommentarer: