onsdag 13 februari 2013


Avveckla krigsmakten
Sverige är ett oförsvarat land som ligger öppet för vilken fiende som helst, hävdar signaturen Björn (VN 12/2). Han tycker att det är bedrövligt.
Han vill se en upprustning.
Jag håller inte med honom.
Jag tycker istället att vi borde avveckla krigsmakten helt och hållet. Vi har inget försvar längre, endast en professionell krigsmakt som kan sättas in i krig på andra håll i världen, så kallade insatsstyrkor som ska tillvarata västvärldens postkoloniala intressen.
Varför ska vi ha en sådan yrkeskår?
Jag tror inte på konfliktlösningar med vapenmakt. Jag har gjort lumpen men hade jag fått göra om den hade jag vapenvägrat.
Signaturen Björn skriver att vilken fiende som helst kan komma och ta oss. Vem då?
Jag förstår att Björn menar Ryssland.
Låt oss anta att Björn har rätt. Ryssen kommer och vi ska börja slåss om vi har ett försvar. Vad leder det till? Krig och efterföljande ockupation. Väldigt många människor dör eller skadas och enorma materiella skador uppstår.
Om vi inte har ett försvar slipper vi kriget och blir istället ockuperade på direkten. Men varför skulle Ryssland ockupera oss?
I båda fallen är fortsättningen en politisk lösning. Parterna måste nå en förhandlingslösning. Det är inte roligt att vara ockuperad, men det är heller inte roligt att vara ockupant.
Folk på båda sidor vill leva i fred och ha det bra.
Jag håller till stora delar med Björn om vad han skriver. Att 60 miljarder kronor till nya stridsflygplan är dåligt använda pengar och att de enda som kan bli glada över nya flygplan är aktieägarna i krigsindustrin.
Björn tycker att pengarna istället borde användas till insatser mot ungdomsarbetslösheten, bättre sjukvård, bättre tandvård och bättre villkor för pensionärer. Strålande!
Hur sjutton kan Björn då kräva en upprustning av det konventionella försvaret? Det håller inte.
Avveckla krigsmakten helt och hållet och förbjud vapenindustrin!
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: