söndag 17 februari 2013


Kapitalismen hotar oss
Sverigedemokraten Johan Nissinen och hans parti omhuldar numera  begreppet socialkonservatism och hävdar att det var tyska nationalister som i slutet av 1800-talet lade grunden för idéerna om en välfärdsstat (VN 16 februari).
Han menar att det i dag bara är Sverigedemokraterna som för den kampen vidare.
Jag tycker inte att Johan ska ägna sig åt tillbakablickar i historien ur ett sverigedemokratiskt perspektiv. Det är inte troligt att Sverigedemokraterna då framstår som företrädare för välfärdssamhället. Jag tänker på Bevara Sverige Svenskt, Vitt ariskt motstånd, Nordiska Rikspartiet, etc, Sverigedemokraternas egentliga historia.
Johan är nationalist och hyllar kapitalismen. Han menar att det är tack vare kapitalismen som vi har den välfärd vi har idag.
Jag säger det en gång till Johan, du har fel.
Kapitalet skulle inte åstadkomma ett vitten utan duktiga människor som gör jobbet. Jag tror inte att kapitalismen är slutstadiet i den mänskliga samhällsutvecklingen. Jag hoppas på nya former där vi ser alla människors värde på ett nytt sätt. Ett jämlikt samhälle där våra olika förmågor och begåvningar används i samhällsbygget och där ingen värderas högre än någon annan. Vi behöver varandra. Vi hör ihop.
Kapitalismen i dag är farlig. Ohämmad jakt på råvaror och skrämmande satsningar på utveckling av krigsindustrin hotar oss.
Det leder till krig och förödelse. Det är inte bra.
Jag hoppas på en annan utveckling.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo



Inga kommentarer: