tisdag 3 december 2013


Majoriteten var förkrossande
Michael Stendahl tycker att jag borde ha röstat nej till projektet Gummifabriken när det ursprungliga beslutet togs för flera år sedan (VN 30/11). Det tycker jag också. Men jag lade ner min röst. Det ville nämligen mina partikamrater att jag skulle göra. Det rådde delade meningar inom mitt parti precis som i alla de andra partigrupperna.
Ingen kan dock ha varit ovetande om vad jag tyckte i sak. Jag hade redan vid den tiden mycket tydligt klargjort att jag inte tror på visionerna. Det har jag fortsatt med i otaliga insändare och i andra sammanhang.
Det finns 51 ledamöter i kommunfullmäktige. Två moderater röstade emot (de har nu lämnat kommunfullmäktige), en miljöpartist (som är för projektet) ville återremittera ärendet för en fördjupad miljöstudie och så var det jag som lade ner min röst. Övriga 48 ledamöter röstade ja. En förkrossande majoritet.
Det är knappast troligt att projektet hade blivit stoppat om även jag röstat emot, som Michael uppenbarligen tror.
Jag tycker att Michael ska engagera sig i politiken och gå med i ett parti och påverka samhällsutvecklingen den vägen. Det borde alla göra.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: