söndag 19 januari 2014


Dumt att puckla på varandra
Det är lite korkat att Hans-Olof Carlsson och jag pucklar på varandra när det gäller projektet Gummifabriken, i sakfrågan är vi ju överens: stoppa Gummifabriken! Om vi skall ha folkomröstning eller låta väljarna rösta om saken i det ordinarie kommunvalet är inte det viktigaste.
Och det kanske var dumt av mig att anta att Hans-Olof nu är på väg mot Sverigedemokraterna (SD förordar ju folkomröstning precis som Hans-Olof) eftersom han har slutat att kalla sig socialdemokrat. Hans-Olof får naturligtvis vara med i vilket parti han vill. Jag har inga relationsproblem med Sverigedemokraterna i kommunfullmäktige. Vi sitter intill varandra i fullmäktigesalen och Johan Nissinen, Anne Karlsson och Sven-Evert Gunnarsson är alla tre symptiska och trevliga personer.
Men något politiskt samarbete har vi aldrig haft eller försökt att få efter valet som Hans-Olof påstår. ”Allt för att bita sig fast vid makten”, som han skriver (VN 16/1).
Det var fråga om så kallad valteknisk samverkan som enligt kommunallagen ger de mindre partierna möjlighet att blir representerade i styrelser och nämnder.
Jag har varit med i Fritidsnämnden under en mandatperiod. Det gav mig ingen makt men jag hade bättre insyn då. Nu har jag ingen alls.
Jag tycker att det är bra om ledamöterna i kommunfullmäktige också deltar i arbetet i nämnderna. Jag tror att det leder till bättre beslut.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: