söndag 5 januari 2014


Vore klädsamt om VN
kunde uttrycka en åsikt
Thomas Lundh skriver (VN 4/1) att hans enda möjlighet som ”ickepolitiker” att påverka frågan om Gummifabrikens öde är rösta om det blir en folkomröstning. Vad är det för dumheter?
Du är journalist, Thomas. Du har alla möjligheter i världen att påverka utvecklingen.
Det vore klädsamt om Värnamo Nyheter någon gång uttryckte en åsikt i en angelägen samhällsfråga.
Thomas skrev i VN 2/1 att han vill ha en debatt nu.  ”Nu är det tid för analys och kritik och kloka förslag”, skrev han.
Framför dem då!
Jag har skrikit mig hes på detta vansinniga projekt (även om Thomas inte har hört något) som jag hela tiden befarat blir en katastrof för kommunens skattebetalare.
Jag har ingen makt. Hade jag haft det hade Gummifabriken varit riven för länge sedan.
Som läget är nu måste jag dock förhålla mig till verkligheten. Den borgerligt ledda kommunen har redan pumpat in otroligt mycket pengar i de fallfärdiga fabrikslokalerna som borde ha jämnats med marken.
Nu måste vi se till att Gummifabriken blir ändamålsenlig på något sätt. En folkomröstning, som Thomas tycks tro på, är helt meningslös i det läget.
Det vore bättre om vi gjorde ett uppehåll med projektet Gummifabriken och lät det bli en valfråga: hur ska vi gå vidare med Gummifabriken?
Låt partierna presentera sina olika förslag. Det blir en valrysare!
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: