lördag 25 januari 2014


EU är inget fredsprojekt
Jag tror att Stefan Lorentzon tänker enligt parollen ”krig är fred”. Han skriver i VN (25/1) att EU är ett fredsprojekt. Det började med Kol- och stålunionen 1948 efter Andra världskriget. Om det verkligen vore ett fredsprojekt hade väl Frankrike slutat med det hemska kriget i Vietnam och senare med det fasansfulla kriget i Algeriet.
Men Frankrike fortsatte med ockupationen av flera länder, precis som ett annat EU-land, England. Och de fortsätter än i dag att kriga. Båda länderna är utrustade med atomvapen. Och vi hjälper dem. Stefan Lorentzon påstår att Sverige har haft fred i 200 år. Men glöm inte bort att svenska soldater just nu krigar på den amerikanska ockupationsmaktens sida i Afghanistan.
Vad är detta för något? Är det fredsinsatser enligt modellen ”krig är fred”?
Jag är vänsterpartist och EU-motståndare. Jag tror inte att det är fredsprojekt som driver unionen. Det är marknader och finansintressen som är grunden och som styr utvecklingen.
När Stefan Lorentzon tar ordet fred i sin mun får jag en fadd smak i min. Även Adolf Hitler påstådd att han var en fredsvän.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: