tisdag 4 februari 2014


Klart jag är besviken
Ingen stödde mig
Jag kan inte påstå att jag är förvånad men jag är förstås väldigt besviken. När kommunfullmäktige i Värnamo behandlade Gummifabriken vid senaste sammanträdet föreslog jag att vi ska vänta med att fatta beslut om andra etappen till efter valet. Då får partierna möjlighet att lägga fram sina visioner för väljarna och väljarna kan säga sitt.
Jag fick inte stöd av någon. Nu ska beslutet forceras fram och beslutet om fortsättningen ska fattas vid kommunfullmäktiges sammanträde i april. Då ska ett färdigt förslag ligga på bordet.
Det kommer att innehålla ett nytt bibliotek, en stor konsert- och teatersalong, en konferensanläggning, en så kallad filmstad med tre biografer, en topprestaurang.
Jag vet hur jag ska rösta vid det sammanträdet. Jag kommer att yrka avslag. Det finns inte underlag för den planerade verksamheten. Det finns inga företagare som kan hyra lokalerna och dra igång den verksamhet som kommunen vill. Hyreskostnaderna blir för höga.
Jag har svårt att tänka mig att kommunen kan subventionera hyran. Det vore att stödja kommersiell verksamhet. Så får en kommun inte göra.
Kommunens tillväxtstrateg Carl Helgesson, en ivrig anhängare av projektet Gummifabriken, gillar inte att en rikstidning, Dagens Industri, i en stort uppslagen artikel har ifrågasatt projektet.
Han undrar vem som har tipsat tidningen?
Var inte så naiv! De stora tidningarna läser lokaltidningar. Det är där de hämtar det mesta av sitt material och sedan vidareutvecklar. Värnamo Nyheter har gjort ett bra jobb och det är klart att Dagens Industri blir intresserad av en kommunal affärssatsning som utvecklar sig till en ekonomisk katastrof.
Det är väl bra att ett så här gigantiskt kommunalt projekt granskas. Går allt rätt till? Det finns mycket att fundera över. Inte minst med tanke på att en lokal entreprenör får jobbet. Riskerna för korruption anses vara störst i byggbranschen.
Jag fick vid kommunfullmäktigesammanträdet inte ens ifrågasätta förlikningsavtalet som gav entreprenören 30 miljoner kronor mer än han skulle haft enligt det ursprungliga kontraktet.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: