söndag 23 mars 2014


Värnamoborna är inte
mer inskränkta än Carl
Nu får du ge dig, Carl Helgesson!
Han anklagar värnamoborna för att vara mer intoleranta än invånarna i andra svenska småstäder.
Det grundar han på att folk kommenterar hans klädval.
Jag tror han har fel. Det är nog inte kläderna det handlar om.
Jag brukar själv sätta på mig slips, snygg skjorta och ett par välpressade byxor när jag går till kommunfullmäktiges sammanträden.
Det är det inte så många som gör nu för tiden. Men jag har inte blivit hånad för det.
Om jag blir utsatt för angrepp är det för mina åsikter. Och det tycker jag är helt okej.
Jag tror inte att stockholmarna är mindre fördomsfulla än värnamoborna men jag inser att det är lättare för subkulturer att överleva i storstäder än i mindre städer. Det är inget konstigt med det.
Om folk retar sig på Carl Helgesson så är det inte för hans slipsval. Det handlar snarare om attityd. Carl Helgesson är en besserwisser.
Jag blev verkligen upprörd när han talade om angivare och förrädare när debatten om Gummifabriken var som hetast. Helgesson gillade inte att även den stora tidningen Dagens Industri skrev om affären. ”Vem har tipsat tidningen?” undrade han och morrade.
Det är klart att när en kommunanställd chef beter sig på det sättet så blir man frustrerad.
Men det har inte med Helgessons slips eller kostym att göra.
Värnamoborna är inte mer inskränkta än vad Carl Helgesson är själv.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: