tisdag 10 februari 2015


Krig leder till elände
Jag försöker att låta bli att läsa krönikören Stefan Lorentzson texter, men jag kan inte låta bli.
Jag blir så irriterad på hans grabbiga, ”manliga” attityd: handslag, respekt etc.
Och hans åsikter gör mig ofta rasande, bara så att ni vet. Han provocerar mig.
”Klart att vi ska gå med i Nato!” skrev han senast (VN 7/2). ”Framför allt för att vi står på en gemensam värdegrund som övriga Natomedlemmar med respekt för demokrati, mänskliga rättigheter och folkrätten”.
Jag ifrågasätter det påståendet. Om vi bara tittar på USA, den stora starka staten i det här sammanhanget, så undrar jag om USA är en demokrati. Enligt min uppfattning är det en tvåpartistat som saknar utrymme för andra partier än det republikanska och det demokratiska, två partier som åsiktsmässigt står väldigt nära varandra. Dessa båda partiers valorganisationer kan endast bedrivas tack vare enorma bidrag från det privata näringslivet. Så kan det inte gå till i en demokrati, enligt min uppfattning.
När det gäller USAs kamp för mänskliga rättigheter är den ett skämt. USA stöder kolonialism, mördar rättslöst människor som landets ledning uppfattar som fiender, administrerar koncentrationsläger på andra staters territorium och stänger fortfarande inne spillror av den amerikanska ursprungsbefolkningen i begränsade områden. USA är pådrivande när det gäller illegal krigföring i andra länder.
Med andra ord: vi ska inte gå med i Nato. Vi ska vara rädda för Nato.
Sverige ska inte beväpna sig. Vi kan inte skydda oss med kanoner och flygvapen. Vi ska sluta att tillverka vapen och vi ska avveckla vår krigsmakt och sluta kriga i andra länder. Det är det bästa sättet att försvara sig. Krig leder bara till elände.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: