fredag 6 mars 2015

Andra klassens medborgare?
Jag hörde på radio häromdagen en svensk kvinna som berättade om den besvärliga situation som den religiösa grupp som hon tillhör har här i Sverige. Blir det värre tänkte hon flytta till USA.
Stig O Hansson ironiserar över min inställning när det gäller EU-medborgare som kommer till Sverige och tigger (VN 3/3).
Han menar att deras hemländer borde ta hand om ”dessa andra klassens medborgare istället”.
Folk flyttar av olika skäl. Jag är övertygad om att de vet vad de gör. EU-medborgare som kommer till Sverige för att tigga har det uppenbarligen mycket svårt i sitt hemland. Om de hade haft pengar, utbildning och kontakter kanske de istället valt att flytta till USA som den svenska kvinnan jag hörde i radio funderade på.
Jag är inte EU-anhängare. Enligt min uppfattning är den en konstruktion för att underlätta för det internationella kapitalet att utnyttja människor så effektivt som möjligt för egna intressen. En av effekterna stöder jag dock. Jag tycker att människor ska få röra sig fritt i världen. Det har jag alltid tyckt.
Jag uppfattar inga andra människor som andra klassens medborgare. Vi tillhör samma art. Alla är lika mycket värda. Vi ska stöda varandra.
Svante Olson

Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: