lördag 21 mars 2015

EU-medborgare
har rätt att resa hit
Nu tog du väl i, Agne Svensson, Sverigedemokraterna, när du påstod att jag ”vill ta hit alla för att hjälpa dem här istället för i deras hemländer” (VN 21/3).
Saken är ju den att folk reser hit av egen fri vilja, de har rätt till det. De vi talar om är EU-medborgare. Vi kan inte neka dem inresetillstånd.
EU-lagarna har skapats av nyliberala marknadskrafter som vill ha så kallad fri rörlighet för att ha tillgång till billig arbetskraft som gynnar det internationella finanskapitalet. Sverigedemokraterna agiterar i andra sammanhang för en fri marknad och en kapitalistisk ekonomi.
Det har lett till att vi nu ser människor som tigger utanför våra butiker och de bor i eländiga tältläger. Jag tycker att det är sorgligt. Vad ska vi göra?
Kyrkoherde Per-Magnus Möller har föreslagit att kommunen ska skapa ett tillfälligt boende, ett härbärge, där människor i ett akut nödläge kan söka skydd.
Ett bra förslag. Därför har jag lämnat in en motion om saken till kommunfullmäktige.
Att människor lämnar sina hemländer när de har stora problem är inget nytt. Det har människor gjort i alla tider.
Människor ska hjälpa varandra, tycker jag. Vi hör ihop.
Jag vill skapa ett samhälle där kapitalet inte har makten.
Svante Olson


Inga kommentarer: