fredag 6 mars 2015

Makten struntar i barnen
Redan i början av förra året fick jag klart för mig att det råder brist på skolkuratorer i Värnamo kommun. Jag var i kontakt med både föräldrar och skolpersonal. Det ledde fram till en motion till kommunfullmäktige att kommunen borde anställa åtminstone två kuratorer till för att förbättra läget. Det handlar om elevhälsa och barnens framtid.
Nu har Barn- och utbildningsnämnden behandlat min motion och föreslår att kommunfullmäktige ska avslå den.
Jag blir upprörd.
Som motiv för avslag anför nämnden att den ska ”återkomma med förslag på personalförstärkningar inom elevhälsan i förslag till verksamhetsplan 2016”.
Precis så gör man när man struntar i ett uppenbart behov. Politikerna i nämnden tycker att elevhälsan inte är en prioriterad fråga.
Vilka är det som drabbas?
Svaret är enkelt: det är de mest utsatta barnen som lämnas därhän. Det är barnen som lever i trängda omständigheter som inte blir uppmärksammade. Det kan få katastrofala följder.
Det är skamligt att Barn- och utbildningsnämnden inte tar sitt ansvar för barnen på allvar.
Svante Olson

Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: