söndag 8 mars 2015

Svordomar hör hemma i kyrkan!
På bridgeklubben hörs märkligt nog inte många svordomar. Icke desto mindre kom jag häromdagen att samtala med några spelkamrater om varför jag själv för många år sedan beslutade mig för att inte längre använda svordomar med bibliskt ursprung.
Jävlar, fan, helvete är bibliska begrepp. Sådana ord rensades bort ur min vokabulär. Motiv: jag är ju inte troende.
Jag har egentligen inget emot orden men tycker att de ska användas där de hör hemma: i kyrkan och bland alla troende i deras umgängesliv.
Även muslimer och judar kan förstås utan problem använda dessa svordomar. Alla tre religionerna har ju samma ursprung och de troende tror på samme gud.
Därför uppmanar jag alla icke troende. Gör som jag: sluta säga typ  helvetes jävlar!
Och nu inser jag plötsligt varför jag hör så få svordomar när vi spelar bridge: bridgespelare tror inte på gud. Vi tror på korten!
Jag kan spå i kort.

Svante Olson

Inga kommentarer: