söndag 31 maj 2015

Kommunen uppmuntrar
spekulation av tomtmark
Vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet försökte jag stoppa planerna på att förenkla regelsystemet när det gäller tomtförsäljningar. Som vanligt utan framgång. Alla 51 kommunfullmäktigeledamöter, utom jag, tycker att det är okej att kommunen säljer ut sitt markinnehav.
Jag anser, av rent principiella skäl, att kommunen ska slå vakt om markinnehavet och istället hyra ut marken.
Det finns ju andra upplåtelseformer. Tomträttsavtal till exempel.
Kommunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson, C, förklarade, som han brukar göra, hur korkade mina inlägg är.
Han sa att om vi inte förenklar regelsystemet så blir det inget byggande. Och det behövs ju bostäder.
Att det behövs bostäder kan jag hålla med honom om men det betyder inte att kommunen måste göra sig av med marken.
Så fort kommunen lämnar ifrån sig mark blir marken utsatt för spekulation. Jag vill undvika det.
Hans-Göran Johansson menar att om kommunen inte säljer marken leder det till att all byggnation i praktiken upphör.
Jag håller inte med honom.
Tomträtt är en typ av besittningsrätt till jord som infördes i svensk rätt genom lagen om nyttjanderätt till fast egendom 1907.
Det sociala syftet är att reglera bostadsförhållandena inom samhället utan att ägaren (kommunen) ska behöva sälja tomterna eller bygga själv.
Försök förstå, Hans-Göran!
Svante Olson

Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: